Nieuwe functie?

Home > Blogs > Arbeidsrecht > Nieuwe functie?

Door de crises zien veel werkgevers zich genoodzaakt tot ingrijpende maatregelen. Dan kan het voorkomen dat uw werkgever u een andere functie tegen andere arbeidsvoorwaarden wil laten uitoefenen.

Voor de beantwoording van de vraag of uw werkgever dit van u mag verlangen is van belang of in de arbeidsovereenkomst en/of CAO een wijzigingsbeding staat. Zo ja, dan mag uw werkgever eenzijdig uw arbeidsvoorwaarden wijzigen wanneer het bedrijfsbelang dit vergt. Verder worden uw oude en uw nieuwe functie vergeleken. Een functiewijziging is over het algemeen toegestaan wanneer er qua zwaarte en beloning weinig verschil tussen de oude en nieuwe functie is. Bovendien mag van een goed werknemer worden verwacht dat deze zich welwillend opstelt t.o.v. redelijke voorstellen voor een andere functie.

Bij de beoordeling of u de nieuw aangeboden functie dient te aanvaarden wordt uw belang tegenover dat van de werkgever afgewogen. Omdat een functiewijziging regelmatig gepaard gaat met een verslechtering van de arbeidsvoorwaarden is belangrijk dat u het voorstel van uw werkgever eerst laat toetsen voordat u dit aanvaardt. Zo kan bijvoorbeeld een redelijke afbouwregeling worden overeengekomen wanneer uw werkgever uw salaris wil verlagen of uw arbeidsvoorwaardenpakket wil versoberen.

Mocht u advies willen over een voorgestelde functiewijziging dan kunt u altijd eens langskomen op ons gratis open spreekuur op donderdag van 17.00 tot 18.00 uur.

(gepubliceerd in de Stedendriehoek in november 2012)